Łańcuch do wózka widłowego
Łańcuch podnoszenia masztu
Łańcuch wózka widłowego, który znajduje się na jego maszcie, służy unoszeniu ładunków umieszczonych na widłach. Łańcuchy te dzielą się na 2 rodzaje tj. najczęściej występujące płytkowe i mniej popularne łańcuchy rolkowe. Łańcuch może występować po bokach z obu stron ramy masztu lub centralnie (np. łańcuch wolnego skoku). Są one jednym z najważniejszych elementów niezbędnych do głównej funkcji widlaka, czyli przemieszczania wybranych obiektów.
Przez swoje przeznaczenie łańcuchy w dużym stopniu wpływają na bezpieczeństwo pracy i muszą być oczyszczone i kontrolowane podczas każdego przeglądu konserwacyjnego, zarówno pod kątem ich wyciągnięcia, a także dokonania oceny stanu płytek (ich wytarcia, występowania pęknięć), wytarcia, przesunięcia lub wygięcia sworzni i występowania korozji. Poza sprawdzeniem zużycia łańcucha należy sprawdzić elementy mocujące go do ramy masztu i karetki wózka. Należy wtedy zwrócić uwagę na uszkodzenia mechaniczne tych elementów i zużycie gwintów śrub mocujących, ich nakrętek i zawleczek zabezpieczających. W ramach przeglądu konserwacyjnego można dokonać regulacji łańcucha. Gdy jest on wydłużony o 3 lub więcej procent (lub 2% dla łańcucha rolkowego) lub posiada wyżej wymienione wady techniczne to należy go niezwłocznie wymienić. Do smarowania łańcucha zalecany jest smar z siarczkiem molibdenu (MoS2) nakładany bezpośrednio na łańcuch np. za pomocą pędzla lub wygodnego w użyciu sprayu do łańcuchów w puszce. Stosowanie smaru pozytywnie wpływa na żywotność łańcucha, który nigdy nie powinien pracować na sucho
Jak zmierzyć wydłużenie łańcucha?
Do łatwego sprawdzenia wyciągnięcia łańcucha w stosunku do wartości nominalnej służy przymiar do łańcuchów. Przymiar ten można stosować do większości łańcuchów wózków o rozstawach sworzni: 3/8″, 1/2″, 5/8″, 3/4″, 1″, 1 1/4″, 1 1/2″, 1 3/4″, 2″, 2 1/2″ i 3″.
Aby ocenić wydłużenie ogniw łańcucha należy wykonać następujące czynności na łańcuchu zmontowanym do wózka:
1) Urządzenie trzeba całkowicie złożyć aby sprawdzić kalibrację miarki. W okienku pod tekstem "Percentage wear" musi widnieć napis "OK” i informacja o skalibrowaniu w okienku obok. Następnie trzeba dokonać oceny zużycia widełek obejmujących sworznie łańcucha. Boki widełek powinny być równe i schodzić się w kąt ostry ("V”). Jeśli nie można skalibrować narzędzia lub po obu stronach widełki są wytarte, wtedy przymiar należy wymienić.
2) Aby zidentyfikować rodzaj łańcucha należy zmierzyć rozstaw między środkami sąsiednich sworzni na jednym ogniwie. Przykładając 2 zaznaczone na przyrządzie trójkąty do środków sworzni, w okienku po jednej lub drugiej stronie miarki pojawi się podziałka łańcucha podana w calach, a obok liczba sworzni, które trzeba przeliczyć do przeprowadzenia pomiaru.
3) Dla sprawdzenia zużycia trzeba przyłożyć górne widełki linijki ("V”) do jednego ze sworzni, a dolne do tego w kolejności sworznia, który w poprzednim kroku wyniknął z odczytania podziałki łańcucha. Pomiar powinien zostać wykonany na odcinku, który mija rolkę podtrzymującą łańcuch.
4) Po przyłożeniu widełek do odpowiedniej ilości sworzni, w okienku miarki ukaże się wynik pomiaru. Narzędzie przedstawia wynik procentowo (z dokładnością do 0,25%) i graficznie poprzez zapełnianie okienka czerwonym polem. Wynik wskazujący mniej niż 2% dopuszcza łańcuch do dalszego używania, przedział między 2, a 3% jest ostrzeżeniem dla użytkownika, natomiast więcej niż 3% kwalifikuje go do natychmiastowej wymiany na nowy.
Gdy trzeba wymienić łańcuch
Kiedy jesteśmy w sytuacji, która zmusza nas do zamontowania nowego łańcucha musimy zidentyfikować łańcuch, który do tej pory był założony. Można tego dokonać na podstawie zapisu w certyfikacie obecnego łańcucha lub przez zmierzenie odpowiednich jego wymiarów. Dodatkowo należy przeliczyć ilość płytek/sworzni lub zmierzyć długość potrzebnego odcinka.
Tutaj znajduje się wzór arkusza do pobrania po uzupełnieniu którego łatwo będzie dobrać odpowiedni łańcuch płytkowy.
Dodaj odpowiedź Skasuj odpowiedź