Wymiana uszczelki głowicy w wózku widłowym
Dodany przez     20/05/2019    0 Komentarze
Wymiana uszczelki głowicy wózka widłowego
Jak wymienić uszczelkę pod głowicą w silniku wózka widłowego?

Silnik wózka widłowego

W wózkach widłowych o wiele częściej niż w samochodach diagnozuje się uszkodzenie uszczelki między głowicą, a blokiem silnika. Mimo tego, że często silniki spalinowe w nich zastosowane są modelami wykorzystywanymi wcześniej w samochodach to muszą one być lekko zmodyfikowane i dopasowane do budowy wózka widłowego. Taka zwarta zabudowa ramy skutkuje gorszym chłodzeniem i większym przegrzaniem silnika przez utrudniony przepływ powietrza.

Objawy uszkodzonej uszczelki głowicy

Żeby zminimalizować ryzyko uszkodzenia tej istotnej dla całej jednostki napędowej uszczelki należy szczególnie zwracać uwagę na skuteczność układu chłodniczego. Ciężkie warunki pracy silnika wymagają dobrego chłodzenia i odpowiedniego stanu płynu chłodniczego, tym bardziej, że jak już wspomniałem w wózkach trudniej go uzyskać niż w samochodach. 

Jakie objawy mogą nam zasugerować to, że uszczelka jest uszkodzona? Najczęściej występującymi objawami są:

   - niestabilna praca nierozgrzanego silnika,

   - problem z jego uruchomieniem,

   - nadmiar spalin i występowanie białego dymu,

   - zwiększający się poziom oleju silnikowego i ubytki płynu chłodzącego.

Dwie ostatnie oznaki oznaczają, że uszczelka jest przepalona między kanalikami olejowymi i chłodzenia. Płyn chłodzenia dostaje się do oleju, miesza się z nim i zostaje spalony w komorze cylindrów dając charakterystyczne spaliny wydobywające się z rury wydechowej.

Przed ściągnięciem głowicy z silnika do naprawy należy jeszcze sprawdzić ciśnienie w układzie chłodniczym na pracującym silniku lub przeprowadzić test na obecność spalin w płynie chłodzącym za pomocą specjalnego płynu który zmienia kolor pod wpływem dwutlenku węgla.

uszczelka głowicy Nissan     uszczelka silnika wózka widłowego

Wymiana uszczelki

W silnikach zastosowanych w widlakach najczęściej pod głowicami występują uszczelki z miękkiego materiału z metalowymi okuciami i uszczelki wykonane z kilku metalowych warstw. W uszczelkach metalowych należy zwrócić uwagę na ich grubość przystosowaną do fabrycznego montażu, które są cieńsze lub do montażu w remontowanych silnikach, które miały szlifowaną płaszczyznę bloku lub szlifowaną głowicę i muszą mieć większą grubość, która utrzyma odpowiednią odległość między tłokami a zaworami. Szlif głowicy należy wykonać przed każdą wymianą uszczelki, jak również w naprawie polegającej na wymianie głowicy na fabrycznie nową bo może ona nie być idealnie splanowana.

Przy każdej naprawie głowicy, po jej ściągnięciu, producenci uszczelek wymagają wymianę śrub głowicy na nowe dla zachowania gwarancji. Przed wkręceniem nowych szpilek doradzałbym jeszcze zmierzyć długość naszej śruby i głębokość jej gniazda - podczas planowania silnika lub głowicy mogło dojść do na tyle dużego ubytku materiału, że śruba nie będzie mogła się zmieścić w całości. Przed zakręceniem śrub trzeba zwrócić uwagę na idealną czystość ich gwintu i gwintu w otworze bloku. Można jedynie dać niewielką ilość oleju na podsadzenie śruby, zaraz pod jej łbem dla lepszego dopasowania do silnika.

Dokręcanie głowicy w wózku widłowym

Po założeniu nowej uszczelki należy odpowiednią siłą i we właściwej kolejności dokręcić głowicę. Poniżej przedstawiam rozpiski momentów obrotowych dokręcania najpopularniejszych głowic w zależności od tego jaki silnik znajduje się w naszym wózku widłowym. Całkowitą siłę dokręcania śrub głowicy dobrze jest podzielić np. na 3 etapy, a nie od razu dociskać pełną siłą głowicę do korpusu silnika, to spowoduje lepsze przyleganie uszczelki do pozostałych elementów.

General Motors 3,0L

Moment obrotowy - 130 Nm

silnik GM 3.0

Isuzu C240

Moment obrotowy - 100 Nm

silnik Isuzu C240

Komatsu 4D94E

Moment obrotowy - 50 Nm -> 110Nm

silnik Komatsu 4D94

Mazda FE C

Moment obrotowy - od 80 do 90 Nm na zimnym silniku, następnie od 95 do 100 Nm na zagrzanym silniku

silnik Mazda FE

Mitsubishi 4DQ5

Moment obrotowy - 120 Nm

silnik Mitsubishi 4DQ

Mitsubishi 4G33

Moment obrotowy - 75 Nm na zimnym silniku, następnie 85 Nm na zagrzanym silniku

silnik Mitsubishi 4G33

Nissan H20 i H20-II

Moment obrotowy - 85 Nm

silnik Nissan H20

Nissan H25

Moment obrotowy - 95 Nm

głowica Nissan H25

Nissan K15, K21 i K25

Moment obrotowy - 20 Nm -> 70Nm -> 0 Nm -> 25Nm, a następnie dokręcenie o kąt +90 stopni

głowica silnika Nissan

Nissan TD27

Moment obrotowy - 40 Nm -> 60Nm, a następnie dokręcenie o kąt +90 stopni

silnik Nissan TD27

Perkins 1004.4

Moment obrotowy - 110 Nm i dodatkowo: śruby L +210 stopni, śruby M +180 stopni, śruby S +150 stopni

silnik Perkins 4 cylindrowy

Perkins 4.203

Moment obrotowy - 100 Nm

głowica Perkins wózka widłowego

Toyota 1DZ i Toyota 2J

Moment obrotowy - 100 Nm

silnik Toyota diesel

Toyota 1Z i Toyota 2Z

Moment obrotowy - 120 Nm

głowica Toyota diesel

Toyota 4P

Moment obrotowy - 110 Nm

silnik Toyota 4P

Toyota 4Y

Moment obrotowy - 100 Nm

silnik Toyota 4Y

Toyota 5K

Moment obrotowy - 20 Nm -> 40 Nm -> 60 Nm -> 0 Nm -> 60 Nm

silnik Toyota 5K

Volkswagen BEF - gaz

Moment obrotowy - 40 Nm, a następnie dokręcenie o kąt +90 stopni i znów +90 stopni

silnik VW LPG

Volkswagen BEQ i BEU - diesel

Moment obrotowy - 30 Nm -> 60 Nm, a następnie dokręcenie o kąt +90 stopni i znów +90 stopni

silnik VW diesla

Yanmar 4TNE98

Moment obrotowy - 60 Nm -> 110 Nm

głowica silnika Yanmar

Udostępnij ten wpis:

Dodaj odpowiedź

* Podpis
* Adres e-mail (nie będzie publikowany)
   Adres www (adres url z http://)
* Treść komentarza
Przepisz kod z obrazka