Uszczelka głowicy wózka widłowego
Silnik wózka widłowego
W wózkach widłowych o wiele częściej niż w samochodach diagnozuje się uszkodzenie uszczelki między głowicą, a blokiem silnika. Mimo tego, że często silniki spalinowe w nich zastosowane są modelami wykorzystywanymi wcześniej w samochodach to muszą one być lekko zmodyfikowane i dopasowane do budowy wózka widłowego. Taka zwarta zabudowa ramy skutkuje gorszym chłodzeniem i większym przegrzaniem silnika przez utrudniony przepływ powietrza.
Objawy uszkodzonej uszczelki głowicy
Żeby zminimalizować ryzyko uszkodzenia tej istotnej dla całej jednostki napędowej uszczelki należy szczególnie zwracać uwagę na skuteczność układu chłodniczego. Ciężkie warunki pracy silnika wymagają dobrego chłodzenia i odpowiedniego stanu płynu chłodniczego, tym bardziej, że jak już wspomniałem w wózkach trudniej go uzyskać niż w samochodach.
Jakie objawy mogą nam zasugerować to, że uszczelka jest uszkodzona? Najczęściej występującymi objawami są:
- niestabilna praca nierozgrzanego silnika,
- problem z jego uruchomieniem,
- nadmiar spalin i występowanie białego dymu,
- zwiększający się poziom oleju silnikowego i ubytki płynu chłodzącego.
Dwie ostatnie oznaki oznaczają, że uszczelka jest przepalona między kanalikami olejowymi i chłodzenia. Płyn chłodzenia dostaje się do oleju, miesza się z nim i zostaje spalony w komorze cylindrów dając charakterystyczne spaliny wydobywające się z rury wydechowej.
Przed ściągnięciem głowicy z silnika do naprawy należy jeszcze sprawdzić ciśnienie w układzie chłodniczym na pracującym silniku lub przeprowadzić test na obecność spalin w płynie chłodzącym za pomocą specjalnego płynu który zmienia kolor pod wpływem dwutlenku węgla.
Wymiana uszczelki
W silnikach zastosowanych w widlakach najczęściej pod głowicami występują uszczelki z miękkiego materiału z metalowymi okuciami i uszczelki wykonane z kilku metalowych warstw. W uszczelkach metalowych należy zwrócić uwagę na ich grubość przystosowaną do fabrycznego montażu, które są cieńsze lub do montażu w remontowanych silnikach, które miały szlifowaną płaszczyznę bloku lub szlifowaną głowicę i muszą mieć większą grubość, która utrzyma odpowiednią odległość między tłokami a zaworami. Szlif głowicy należy wykonać przed każdą wymianą uszczelki, jak również w naprawie polegającej na wymianie głowicy na fabrycznie nową bo może ona nie być idealnie splanowana.
Przy każdej naprawie głowicy, po jej ściągnięciu, producenci uszczelek wymagają wymianę śrub głowicy na nowe dla zachowania gwarancji. Przed wkręceniem nowych szpilek doradzałbym jeszcze zmierzyć długość naszej śruby i głębokość jej gniazda - podczas planowania silnika lub głowicy mogło dojść do na tyle dużego ubytku materiału, że śruba nie będzie mogła się zmieścić w całości. Przed zakręceniem śrub trzeba zwrócić uwagę na idealną czystość ich gwintu i gwintu w otworze bloku. Można jedynie dać niewielką ilość oleju na podsadzenie śruby, zaraz pod jej łbem dla lepszego dopasowania do silnika.
Jak dokręcić głowicę w wózku widłowym?
Po założeniu nowej uszczelki głowicy wózka widłowego należy odpowiednią siłą i we właściwej kolejności dokręcić głowicę. Poniżej przedstawiam rozpiski maksymalnych momentów obrotowych dokręcania najpopularniejszych głowic w zależności od tego jaki silnik znajduje się w naszym wózku widłowym. Całkowitą siłę dokręcania śrub głowicy dobrze jest podzielić np. na 3 etapy, a nie od razu dociskać pełną siłą głowicę do korpusu silnika, to spowoduje lepsze przyleganie uszczelki do pozostałych elementów.
General Motors 3,0L
Moment obrotowy - 130 Nm
Isuzu C240
Moment obrotowy - 100 Nm
Komatsu 4D94E
Moment obrotowy - 50 Nm -> 110Nm
Mazda FE C
Moment obrotowy - od 80 do 90 Nm na zimnym silniku, następnie od 95 do 100 Nm na zagrzanym silniku
Mitsubishi 4DQ5
Moment obrotowy - 120 Nm
Mitsubishi 4G33
Moment obrotowy - 75 Nm na zimnym silniku, następnie 85 Nm na zagrzanym silniku
Mitsubishi 4G63 i 4G64
Moment obrotowy - na zimnym silniku 80 Nm -> 0 Nm -> 20 Nm, a następnie o kąt +90 stopni i znów +90 stopni
Mitsubishi S4S
Moment obrotowy - 120 Nm na zimnym silniku
Nissan H20 i H20-II
Moment obrotowy - 85 Nm
Nissan H25
Moment obrotowy - 95 Nm
Nissan K15, K21 i K25
Moment obrotowy - 20 Nm -> 70Nm -> 0 Nm -> 25Nm, a następnie dokręcenie o kąt +90 stopni
Nissan TD27
Moment obrotowy - 40 Nm -> 60Nm, a następnie dokręcenie o kąt +90 stopni
Perkins 1004.4
Moment obrotowy - 110 Nm i dodatkowo: śruby L +210 stopni, śruby M +180 stopni, śruby S +150 stopni
Perkins 4.203
Moment obrotowy - 100 Nm
Perkins 903.27 - CP80776
Moment obrotowy - 70 Nm na zimnym silniku, następnie dokręcenie o kąt +60 stopni i znów +60 stopni
Toyota 1DZ i Toyota 2J
Moment obrotowy - 100 Nm
Toyota 1Z i Toyota 2Z
Moment obrotowy - 120 Nm
Toyota 4P
Moment obrotowy - 110 Nm
Toyota 4Y
Moment obrotowy - 100 Nm
Toyota 5K
Moment obrotowy - 20 Nm -> 40 Nm -> 60 Nm -> 0 Nm -> 60 Nm
Toyota 5R
Moment obrotowy - 110 Nm
Volkswagen BEF - gaz
Moment obrotowy - 40 Nm, a następnie dokręcenie o kąt +90 stopni i znów +90 stopni
Volkswagen BEQ i BEU - diesel
Moment obrotowy - 30 Nm -> 60 Nm, a następnie dokręcenie o kąt +90 stopni i znów +90 stopni
Yanmar 4TNE98
Moment obrotowy - 60 Nm -> 110 Nm
W sklepie pojawiło się kilka nowych uszczelek głowic i całych zestawów uszczelek na silnik, więc zaktualizowałem wpis o opis kilku nowych głowic - m.in. silników Mitsubishi, Perkinsa 3 i starszej Toyoty 5R. Zapraszam do lektury.
SUPER PORADNIK,PO PROSTU TO CO POTRZEBA WIEDZIEC ..
Dziękuję za miłe słowa. Artykuł będę chciał z czasem aktualizować o kolejne typy głowic więc zachęcam do powrotu na bloga. W planach mam też następne poradniki ale trochę brakuje czasu na przelanie wszystkich informacji "na papier" :)