Awaria pompy wody wózka widłowego
Dodany przez     27/12/2019    0 Komentarze
Awaria pompy wody wózka widłowego
Dlaczego w wózku widłowym psuje się pompa wody i jak ją naprawić?

Pompa wody wózka widłowego

Układ chłodzenia w wózku widłowym

Dla właściwej pracy silnika wózka widłowego niezbędny jest sprawnie działający system chłodzenia. Poza takimi elementami jak chłodnice czy termostaty niezwykle ważną częścią jest pompa wodna, która poprzez wprawianie w ruch płynu chłodniczego zapewnia silnikowi spalinowemu ochronę przed nadmiernym przegrzaniem wynikającym z wewnętrznego spalania w nim paliwa. Tłoczą one odpowiednią ilość płynu do układu chłodzącego co skutkuje utrzymywaniem odpowiedniej temperatury w silniku i przedłuża jego żywotność.

Pompa wody wózka widłowego nie jest skomplikowanym podzespołem. Jego budowa składa się z korpusu, osi osadzonej na łożysku, kryzy do montażu wentylatora i wirnika wprawiającego w ruch chłodziwo. Na wałku pompy znajdują się zwykle dwa łożyska o takich parametrach, które umożliwią jak najdłuższą pracę w ciężkich warunkach powstałych przez obciążenia generowane przez wirnik.

silnik wózka widłowego   chłodzenie silnika

Najczęstsze awarie pompy wody

Uszkodzenie pompy wody może objawiać się na różne sposoby. Może to być na przykład: przegrzewanie się silnika, wyciek i utrata płynu chłodniczego lub głośniejsza praca pompy. Najczęściej występującymi problemami są:

* Wyciek płynu chłodniczego z pompy

Może wynikać ze zbyt dużej ilości silikonu zaaplikowanego podczas montażu pompy lub skorodowania pompy. Ślady rdzy w układzie chłodzenia mogą również świadczyć o dostawaniu się spalin do płynu chłodzenia przez uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

* Wysoka temperatura silnika

Podwyższona temperatura na silniku spalinowym może być spowodowana zmniejszeniem przekroju przyłączy pompy do układu poprzez korozję lub nadmiar środka do uszczelniania.

* Uszkodzenie mechaniczne pompy

Nigdy nie uderzaj elementów na osi pompy – takie działanie może doprowadzić dolej uszkodzenia lub zniszczenia łożyska pompy. Nieodpowiednie napięty, źle ustawiony pasek nałożony na koło pasowe pompy lub uszkodzenie elementów współpracujących z pompą mogłoby doprowadzić do zniszczenia ruchomych części pompy (łożyska, wirnik i wał). Uszkodzony, pogięty albo brakujące ramiona na wentylatorze, a przez to zła praca łożysk spowoduje tzw. bicie dynamiczne na wale pompy wodnej. Także zużyty i zabrudzony płyn chłodniczy może uszkodzić takie jej elementy jak łożysko, uszczelnienie czy korpus.

pompa wody Linde   pompa wody wózka Toyota


Jak wymienić pompę wody w wózku widłowym

Pompy płynu chłodzącego silnik są elementami narażonymi na bardzo intensywną pracę w trudnych warunkach przez co często pojawia się konieczność ich wymiany. Nieprawidłowe zamontowanie tego urządzenia do układu chłodzenia może skutkować uszkodzeniem napędu takiej pompy lub przegrzaniem silnika. Każda wymiana pompy wody powinna być zgodna ze specyfikacją zawartą w instrukcji obsługi pojazdu. Poniżej przedstawiamy wypunktowane ogólne zalecenia dla właściwego zamontowania pomp chłodziwa silnika:

1. Nie można przeprowadzać takiej wymiany przy uruchomionym silniku. Dodatkowo dobrze byłoby odłączyć kable od akumulatora.

2. Przed demontażem starej pompy wodnej należy ostudzić obieg układu chłodniczego. Zalecane jest oczyszczenie i wypłukanie obiegu za pomocą zmywacza do układu chłodzenia, który wypłucze zaległą rdzę i osady. Następnie trzeba całkowicie opróżnić chłodnicę i silnik z płynu chłodzącego.

3. Demontując starą pompę należy sprawdzić wszystkie pozostałe podzespoły i agregaty systemu odpowiedzialnego za chłodzenie silnika, a w razie potrzeby także je wymienić. Są to przewody i węże połączone do pompy, paski klinowe lub paski zębate, koła pasowe i inne. Po demontażu pompy trzeba dokładnie oczyścić uszczelniane powierzchnie z resztek starej uszczelki i osadu który pozostał na bloku silnika.

4. Nową pompę wraz z uszczelką trzeba przyłożyć i przykręcić takim momentem dokręcania jaki podaje producent, lub uwzględniając średnicę i twardość śrub. Nie można zakładać takiej pompy na siłę, wszystkie części powinny dobrze do siebie pasować. W przypadku gdy pompa będzie uszczelniana silikonem trzeba uważać, żeby nie nałożyć za dużej ilości tego uszczelnienia bo może ono zapchać ciągi wodne. Po zamontowaniu pompy należy sprawdzić jej pracę na biegu swobodnym.

pompa wody Toyota diesel   pompa wodna Perkins

5. Następnie potrzeba dokonać oględzin wentylatora i paska klinowego. Przykładowo uszkodzone sprzęgło wiatraka może doprowadzić do przedwczesnej awarii nowej pompy wodnej. Również zużyty, stwardniały lub popękany pasek klinowy koniecznie będzie trzeba zastąpić nowym. Jednak przy wymianie pompy wodnej zawsze zalecana jest wymiana paska napędowego tak, żeby zapewniał odpowiednie napięcie przenoszone z wału silnika na pompę. Zalecane jest sprawdzenie termostatu i wymianę tego elementu w razie gdyby nie działał on prawidłowo.

6. Do dokręconej pompy montuje się wentylator, koło pasowe, pasy napędu i węże. Pasek klinowy lub zębaty musi być odpowiednio naciągnięty – nadmierny naciąg mógłby spowodować przedwczesne uszkodzenie nowej pompy. Trzeba upewnić się, że przewody wodne są w odpowiednim stanie, ich obejmy są dobrze umocowane, a przede wszystkim czy przewody chłodziwa zostały zamontowane w prawidłowych miejscach.

7. W kolejnym kroku można wlać nowy płyn chłodniczy, który spełnia zalecenia producenta maszyny. Nie wolno ponownie użyć tej samej cieczy, która została spuszczona przed demontażem starej pompy wodnej. Zużyty płyn chłodzący jest zaliczany do odpadów specjalnych. W przypadku pomp uszczelnionych silikonem należy, przed wlaniem płynu, poczekać tyle czasu aż silikonowa uszczelka się zwulkanizuje.

8. System chłodzenia trzeba odpowietrzyć zgodnie z wytycznymi producenta wózka. Podczas tego procesu mogą pojawić się drobne nieszczelności z otworu odwadniającego (po angielsku tzw. „weep hole”). Wycieki te są normalnym zjawiskiem występującym w nowych pompach. Jeśli wyciek jest znaczny lub nie ustaje, wtedy można uznać to zjawisko jako awarię pompy.

9. Po próbnym uruchomieniu silnika i osiągnięciu przez niego temperatury roboczej, cały układ chłodzący trzeba będzie jeszcze sprawdzić pod kątem przeoczonych nieszczelności, a wszystkie przewody wraz z obejmami pod kątem prawidłowego zaciśnięcia we właściwym miejscu. UWAGA! Nigdy nie można odkręcać korka chłodnicy gdy silnik jest gorący! Gdy silnik już wystygnie pozostaje skontrolować jeszcze raz poziom płynu chłodniczego i uzupełnić ewentualne braki.

pompa wody wózka Komatsu  chodzenie wózka widłowego Toyota

Udostępnij ten wpis:

Dodaj odpowiedź

* Podpis
* Adres e-mail (nie będzie publikowany)
   Adres www (adres url z http://)
* Treść komentarza